تجزیه و تحلیل وب به چه معناست؟
ایجاد شده در 11 فوریه, 2023 | 101 views

با غلبه یافتن تجارت الکترونیک در صنایع مختلف، اهمیت وجود افراد متخصصی که بتوانند اثربخشی استراتژیها را اندازه گیری کنند، وضعیت وبسایتها را مورد ارزیابی قرار داده و ویژگیهای جمعیت شناختی و تقاضای کاربران یک سایت را بررسی نمایند، بیشتر شده است. از مهمترین نتایج رشد اینترنت، ایجاد کلان داده ها است. این موضوع، چالشها و الزامات جدیدی را پدید آورده که یک زمینه بدیع تخصصی و دانش تکامل یافته را شکل داده که «تحلیل وب» نامیده میشود. یکی از بخشهای اصلی مطرح در این حوزه جدید از فناوری اطلاعات، نرم افزار مورد استفاده جهت اندازه گیری و تحلیل وب است. این نوع ابزار و برنامه های رایانه ای، به منظور کنترل رابطه بین سایتها و کاربران آنها مورد استفاده قرار میگیرند؛ یعنی دو سوی مهمی که در قالب یک رابطه پویا، اصول تحلیل وب را می سازند.
۱. تجزیه و تحلیل وب چیست؟
تحلیل وب، فعالیتی است که اطلاعاتی در مورد ابعاد مختلف یک وبسایت ارائه کرده و همچنین، به شما کمک می کند به برخی سؤالات مربوط به ترافیک و عملکرد کلی وبسایت پاسخ دهید. پاسخ دادن به این سؤالات باید به ایجاد تجربه بهتر برای کاربر و شناخت آن، بهینه سازی وبسایت و کشف اشکالات وبسایت و عملکرد آن منجر شود. اشکالاتی که مانع از کسب درآمد از محل ایجاد ترافیک بیشتر یا فعالیت کاربران می شوند. این امر، اساس تحلیل وب است که موجب میشود یک وبسایت، تقاضای کاربران و اهداف صاحب سایت را محقق سازد.
۲. تجزیه و تحلیل وب چگونه می تواند به رشد کسب و کار شما کمک کند؟
درصورتی که تحلیل وب به درستی به کاربرده شود، میتواند به یکی از قدرتمندترین ابزار برای دستیابی به موفقیت و افزایش سودآوری یک کسب وکار تبدیل شود. رشد کسب وکار از طریق تحلیل وب میسر میگردد، زیرا:
- به شما کمک میکند مخاطب را بشناسید.
- نقاط قوت و نقاط ضعف وب سایت شما را برجسته می سازد.
- ایده ها و ابتکاراتی را پیشنهاد می دهد.
۳. ابزارهای تجزیه و تحلیل وب
ابزارهای بسیاری وجود دارند که صاحب یک کسب وکار میتواند آنها را برگزیند تا مشخص نماید وب سایت بصورت آنلاین چه عملکردی دارد. هر یک از این ابزار، پاسخ های متفاوتی ارائه کرده و به روشهای مختلفی به تحلیل یک بعد خاص از طراحی وب، محتوا و ترویج استراتژی کمک می کند. بنابراین، اینکه شما کدام یک از این ابزارها را برمی گزینید، به نیازتان برای تحلیل وبسایت تان بستگی دارد. در ادامه برخی معیارهای اصلی جهت مقایسه ابزار تحلیلی متعدد که برای استفاده قابل دسترس هستند، ارائه شده است.
۳-۱. نیاز
ابزار تحلیلی که برمی گزینید، عمدتاً به نیاز شما برای تحلیل بستگی دارد. چرا شما می خواهید تحلیل وب را بخشی از فرآیند کنترل خود سازید؟ شما می خواهید برای رسیدن به چه هدفی به ابزارهای تحلیلی دست یابید؟ هنگامی که نیاز را مشخص کردید، انتخاب یک ابزار ساده می شود.
۳-۲. هزینه
تجزیه و تحلیل وب یک اقدام بدون هزینه نیست. علاوه بر انتخاب ابزار مناسب، هزینه های مربوط به تغییرات زیرساختی، پیاده سازی و ساخت، و کشف نتایج ناشی از داده ها نیز وجود دارد.
۳-۳. توانایی ادغام
یک ابزار تحلیل وب به ورودی از معیارهای متعدد نیاز دارد و خروجی آن ورودی برای شاخصهای دیگر میشود. بنابراین، بسیار مهم است که ابزارهای انتخابی شما، بهخوبی با کل استراتژی عملکرد تان ادغام شوند.
۳-۴. قابلیت اطمینان عرضه کننده
این مورد نیز یک عامل ضروری در تحلیل وب است، زیرا بسیاری از ابزار تحلیلی توسط عرضهکنندهای طراحی میشوند که نمیتوان به آنها اطمینان کرد. شما صرفاً باید ابزاری را خریداری کنید که توسط یک عرضهکننده قابل اطمینان ساخته شده است.
۳-۵. پشتیبانی زبان و سندسازی
هر ابزار دارای یک سبک و زبان خاص است که داده ها براساس آن ایجاد می شوند و نتایج تحلیل می گردند. ابزاری که شما انتخاب می کنید باید دارای پشتیبانی زبان و متن باشد تا متخصص تحلیل که او را برای این وظیفه به کار گماشته اید، بتواند نتایج را درک کند. بدون این پشتیبانی، هیچ میزانی از داده ها منطقی نخواهد بود.
شاخص های کلید عملکرد چه هستند؟
«شاخص های کلیدی عملکرد (KPIs)» در هر حوزه ای از کسب وکار مورد استفاده واقع می شوند تا اطمینان حاصل کنند استراتژی هایی که پیاده سازی می شوند، سازمان را یک قدم به تحقق اهدافش نزدیکتر می کنند. شاخص های کلیدی عملکرد قابل سنجش و قابل اندازه گیری هستند که پیشرفت یک سازمان، یک کمپین جدید یا بخش جدیدی از یک کسب وکار را در رابطه با اهداف بلندمدت و کوتاه مدت و استراتژیها اندازه گیری می کنند.
شاید بزرگترین مزیت استفاده از شاخص های کلیدی عملکرد آن است که هیچ معیار مشخصی وجود ندارد که آنها را تعریف کند. عنصر قابلیت انعطاف پذیری و سازگاری آن چیزی است که شاخصهای کلیدی عملکرد را بسیار مفید می سازد. شاخص های کلیدی عملکرد که در هر حوزه از کسب وکار استفاده می شوند، متفاوت و مرتبط به حوزه موردنظر هستند. از این رو، شاخص های عملکرد برای تحلیل وب مختص این حوزه می باشند.
منبع:: کتاب تجزیه و تحلیل وب
مؤلف:: Emarketing Institute
مترجمین:: دکتر نگین سنگری(عضو هیأت علمی دانشگاه الزهرا) | مژگان کمپانی | فاطمه صابریان
دسته ها
مطالب محبوب
-
آشنایی با ابزارهای رایگان مانیتورینگ سرور
87 views
-
تجزیه و تحلیل وب به چه معناست؟
84 views
-
کاربردهای QR کد
مقالات آموزشی | 84 views
-
چگونه یک سایت را تحلیل کنیم؟
71 views
-
5 روش برتر برای جلوگیری از اندازه DOM بیش از حد در وردپرس
مقالات آموزشی | 1 views